Hei mitt navn er Tony Kjenner og fra 11. til 18. januar var jeg på studietur sammen med en norsk delegasjon bestående av 25 deltagere fra både offentlig og privat sektor for å besøke USA, med fokus på Silicon Valley og San Fransisco i regi av Open Innovation Lab of Norway. Dette er del I av reisebrevet fra studieturen jeg var på. 

 

Bakgrunn:

Hensikten med studieturen var å inspirere til gode faglige diskusjoner, skape nye relasjoner, få et innblikk i nye trender og det kommende teknologimarkedet, men mest av alt lære av innovasjonskulturen i Silicon Valley. Gjennom et fullspekket opplegg som begynte i Las Vegas med Consumer Electronics Show, CES, gjennom Silicon Valley og endestasjon i San Fransisco der vi skulle besøke akseleratorprogrammer og andre innovasjonsaktører.

 

 

Las Vegas

Byen oser av lys, liv og teknologientusiaster. Hele byen preges av de 200 000 besøkende som er her for CES. Det en nesten litt vanskelig å forstå hvor stort alt er uten å faktisk være der selv. Jeg hadde bare sett det gjennom TV, men det er en opplevelse som må oppleves! Hotellene er store, bilene er store, menneskene er store, og ikke minst pengene er store. Byen viser seg å være lite tilrettelagt for gåing ute, da man går via broer fra hotell til hotell, casino til casino. Det er i hvert fall det de ønsker at man skal gjøre. Det jeg sitter igjen med herfra er en følelse av at det er mye showmanship i byen. Og ikke minst så det er en by som spiller på lyster og litt spillegalskap!

 

 

CES er en gigantisk messe der de ledende teknologi- og forbrukerelektronikk selskapene i verden viser frem sin siste teknologi. Dette kommer gjerne komme ut på markedet i løpet av 2018, om det ikke bare er en konseptform de bruker for å vise seg frem:

  • Samsung viste fram «The Wall», en modulær microLED TV der man ikke kan se de indre kantene mellom hver modul, og disse kvadratiske formene kan dermed settes sammen litt som man selv ønsker, en bred TV, høy TV eller en TV dekke hele veggen.
  • LG viste fram en opprullbar og nedrullbar 65 tommers konsept TV.
  • Whirlpool viste fram sin linje av nye produkter som inkluderer ny mikrobølgeovn, vaskemaskin, tørketrommel og kjøleskap som alle er koblet på trådløst nett og kan stemmestyres av Amazon Alexa eller Google Assistent.
  • Ecovacts viste frem flere rengjøringsroboter der en av de var Winbot som en robot vindusvasker.
  • Kohler viste frem et smart toalett som kan varme føttene dine, som har et
    behagelig sete, har stemmestyrt nedspyling, spiller musikk og mye mer.
  • Razor viser frem en laptop uten prosessor, men som da blir en fungerende pc når du «klikker» på plass Razor mobiltelefonen like under tastaturet som da også fungerer som en tutchpad på denne maskinen.
  • Intell viste frem droner i form av lysshow (lignende det som ble vist frem på OL-åpningen) og hvor en stor drone brukes som «personlig transport».
  • Vivo viste frem sin nye fingeravtrykkleser som da leser fingeravtrykket ditt gjennom den vanlige skjermen på mobilen.
  • Sony viste fram sin søte hunderobot med 22 aktuatorer som betyr at den
    har veldig stor grad av fri bevegelse.
  • Og interaktive humanoidroboter var overalt! I veldig varierende grad «smart» på spesifikke områder.

Det er ingen tvil om at dette er en messe med fokus på rykende fersk teknologi, og ikke minst mulighet for å vise dette frem for bedrifts -og privatmarkedet. Som den Starter jeg er så sitter jeg igjen med noen tanker og spørsmål etter å ha opplevd denne messen her:

  • Er det teknologibedriftene som prøver å selge oss produkter som de ønsker å lage istedenfor at de lager det vi ønsker at skal lages? Er det gjennom denne messen de store selskapene tester ut reaksjoner på produkter som er med på å skape trender for 2018 og 2019? Og har vi som forbrukere noen påvirkning på hvilken innovasjon de fokuserer på?

Jeg har fundert en del på disse spørsmålene og enda ikke klart og funnet svaret på det, men det er absolutt noe jeg kommer til å prøve og følge med på videre. Jeg kan også si at det er inspirerende å se ytterkanten av det som regnes som forbrukermarkedets teknologi og den nyeste av teknologiske framskritt innenfor forbrukerelektronikk.

Da jeg var der fikk jeg også oppleve litt av turistlivet i Las Vegas. Det jeg sitter igjen med litt de tankene som jeg nevnte tidligere, det er en by som tilbyr underholdning og spiller på disse «forbidden secrets». Og dette gjør de veldig bra.